2026 Noorwegen

In 2026 ben ik met MTR Motorreizen op vakantie geweest. Dit keer ik mee met een groepsreis naar Noorwegen. Deze 10 daagse motorvakantie dagen nemen we je mee langs al het moois dat het zuiden van Noorwegen te bieden heeft. Rijden over de Trollstigen, afdalen van Eagle’s road met uitzicht op het Geirangerfjord, toeren langs de oevers van het Sognefjord, rijden over de Atlantic Road en genieten van de prachtige Latefossen waterval. Ga met ons mee naar Noorwegen en maak de reis van je leven!

De heen reis

Vanmorgen op het gemak vertrokken richting Hamburg. Onderweg afgesproken met mn vader om gezamenlijk naar Hamburg te rijden. De officiële motorreis begint morgen pas. Je kon echter een extra overnachting boeken zodat je met meer rust naar Kiel kan rijden aangezien je daar tussen 10:00 & 12:00 moet inchecken. Echter hadden alle rijders deze optie gekozen en was het vandaag dus ook meteen de ontmoeting van elkaars gezelschap.

Onderweg liep het redelijk relaxed met de gebruikelijke files bij Bremen en Hamburg. Eerst kwam de motor begeleider van MTR ons voorbij rijden, en later zat er ook al een medereiziger achter ons. Aangekomen bij het hotel waren we een van de eerste en konden we ons even opfrissen om vervolgens op het terras ene drankje te nuttigen om zo de rest binnen te zien komen. Wanneer iedereen aanwezig was en de nodige gezelligheid hoorbaar was door de vele gesprekken, zijn we aan het avond eten begonnen. Morgen is het nog maar een uurtje naar Kiel.

Colorline Magic Kiel – Oslo

Na een dikke rit van een uur, aangekomen in Kiel. 2,5 uur staan wachten tot we aan boord konden. Aan boord de motoren vastzetten. Echter stonden we niet op de gebruikelijke plek en pas het nog een discussie met de bemanningsleden om fatsoenlijk 2 spanbanden te krijgen. Gelukkig had ik zelf ook nog 2 extra spanbanden mee. Aangezien we niet op de gebruikelijke plek stonden, waren er ook weinig ogen in de vloer om de motoren vast te kunnen zetten. Met een beetje creativiteit stonden de motoren toch vast.

Van de hele dikke rit en in de warme ruimte waar de motoren staan, was ik toch weer bezweet, dus eerst even douchen. Direct erna op het achterdek een drankje gedaan om daarna het schip te ontdekken. Ik het verleden geregeld met de Colorline gevaren, alleen was dat het cargo schip en niet deze party boot. Straks met zn allen eten en daarna nog een avondje gezelligheid. Morgen zetten we voet (wielen) aan wal en gaat het Noorwegen avontuur beginnen.

Dag 1

Vanmorgen aan boord een goed ontbijt genomen en een half uur voor aankomst richting de motor. Even na 10:00 reden we van boord en reden we Oslo uit. Samen met Jan uit Almeloooo besloten we gezamenlijk de route te gaan rijden. Om met 23 man tegelijkertijd te gaan rijden is geen doen. Gelukkig waren er al mooie groepjes gevormd. Waar de ene stopten reden de andere voorbij en andersom. Het weer is goed. Licht bewolkt maar droog en niet te warm.

Vandaag was de route 270km en reden heerlijk op ons gemak. Hard rijden word hier duur afgestraft en we zijn immers op vakantie. Mooie uitzicht, snel stromende beekjes, mooie fjorden enz. Het was een genot om om je heen te kijken. En waar er mooie slinger wegen waren, reden we op de snelheidslimiet en konden toch goed genieten van het bochten werk. Tussendoor diverse keren gestopt om wat te drinken of om foto’s te maken. Zoals foto’s maken van een zeer mooie kerk (Reinli Stave Church Reinli stavkyrkje). Aangekomen bij het hotel begon het te regenen. Mooi net op tijd klaar met de rit. Even douchen en straks weer gezamenlijk eten.

Dag 2

Regen. Waar het gisteravond mee eindigde, begon de dag met regen. Binnen voering in de jas, vest aan en de regenbroek en regen jack maar aan. Niet alleen tegen de regen, maar ook tegen de koud op 1100meter waar nog sneeuw lag. Daarbij was het zicht ook erg slecht door de mist en was er niks van het uitzicht te zien. Beneden aangekomen zag je het geweld van het water steeds weer terug. Het bruine landschap boven op het gebergte, was verdwenen en er kwam steeds meer groen tevoorschijn tot we moesten afremmen voor een rendier familie die aan het oversteken was. Ik heb dit in Zweden geregeld gezien, maar het blijft indrukwekkend. Onderweg kwamen we weer zo’n mooie houten kerk tegen. Vandaag kon je kiezen uit 2 routes. Ik had de korte ingevoerd, maar dat bleek voor ons te kort te zijn waardoor we al begin van de middag in het hotel zouden zijn. Die tijd wil ik liever besteden op de motor. Dus werd het de lange route van 390km.

Veel donkere wolken om ons heen en hier en daar een beetje blauwe lucht. Uiteindelijk hadden we erg veel geluk dat we tussen 2 buien reden. Rechts donkere wolken die al gepasseerd waren, links donkere wolken die eraan kwamen. Het waaiden ook behoorlijk hard, dus die wolken zouden zo bij ons zijn. Op een bord stond dat de wind 12m/s ging. Na wat korte pauze, lunch en tanken beurten, kwam onze bestemming in zicht. Nog even stoppen bij een sterke stromende waterval voordat we de rit eindigden. Aangekomen bij het hotel de spullen van de motor afgehaald. Alles ging er nu af aangezien we hier 2 nachten blijven. Hierdoor kan ik alles herindelen zodat ik bij het volgende hotel niet alles van de motor af hoe te halen. Tijd om@de douchen en om weer van het avond eten te genieten. Morgen staat het Atlanterhavsveien op het programma. Hier hebben we de keuze uit 3 verschillende afstanden.

Dag 3

Vandaag de keuze uit 3 routes richting de Atlanterhavsveien. Het weer leek goed, en je wil er alles uitgehaald hebben. Dus de lange route van 370km. De eerste paar mooie bochten om de motor even lekker schuin door de bochten te leggen. Met wat tussenstops voor foto’s van fjorden en koffie pauzes, kwamen we bij de Atlanterhavsveien. Helaas was het net gaan regenen. Even snel wat foto’s gemaakt en weer door. Gelukkig zagen we weer blauwe lucht in de verten, en toen de zon ook nog ging schijnen, kan de regenjack weer in de koffer. Laatste stukje met een veerboot om vervolgens nog wat fijne bochten om de dag af te sluiten. Bij het hotel douchen, en vast wat spullen opruimen en verdelen over de koffers en tassen. Morgen gaan we via de Trollstigen en de Geirangerfjord naar het volgende hotel.ft.

Dag 4

Vandaag de wel bekende Trollstigen gereden, de Geiranger en het uitzichtpunt op de Dalsnibba bezocht. Het was geweldig weer. Mooi bochten werk kunnen rijden en lekker even me kunnen uitleven. De Ørnevegen, oftewel Eagle Road, kent 11 haarspeldbochten en stijgt maar liefst 612 meter op een stuk van 6 kilometer. Tijdens het rijden heb je ongekend uitzicht over Geiranger en het bijbehorende Geirangerfjord. Bij het hotel nog even linksaf om onder aan de Kjenndal Glacier te kijken. Daarna weer dezelfde weg terug naar het hotel in Loen. Morgen gaan we naar Myrkdale

Dag 5

Een rij dag met niet heel veel stops om foto’s te maken. Een rit richting het volgende hotel. Onderweg gestopt bij de waterval van Likholefossen en het uitzichtpunt van de Gaularfjellet. Bij het Gaularfjellet uitzichtpunt was de temperatuur flink gedaald. Het was mooi om al het ijs en sneeuw over de vlakte te zien liggen. Na dit punt was het tijd voor een paar heerlijke haarspeldbochten, waarbij je ook tijdens de afdaling kunt genieten van het uitzicht op de gigantische bergwanden. Het laatste stukje maar het hotel nog wel mooie foto plekjes gezien. Deze houden we over voor morgen aangezien we 2 nachten in dit hotel verblijven.

Dag 6

Vandaag stond er een rondrit op het programma. Echter loop ik al een paar dagen met een zere hiel rond. De pijn was vanmorgen zo heftig dat ik er misselijk van werd tijdens het eten. Aangezien mijn pijngrens normaal erg hoog ligt, was dit een duidelijk teken dat ik even de rem erop moest zetten. Het blijkt een ontstoken achillespees te zijn. Aangezien we in hetzelfde hotel bleven slapen, was de keuze eenvoudig te maken door een rustdag in te plannen. Hadden we door gemoeten, had ik geen keuze. Door dubbele boekingen hadden we allemaal een appartement wat nu extra van pas kwam waardoor we een complete woning hadden en ik rust kon nemen op de bank met de voet omhoog. Maar de medereizigers hebben wat foto’s gedeeld wat ik vandaag helaas moest missen. Maar morgen gaan we er weer volle bak tegenaan

Dag 7

Vandaag een route naar het volgende hotel. Echter was er zeer slecht weer voorspelt. Door een wegafsluiting konden we op ons gemak ontbijt en alles klaar maken voor vertrek. De weg zou tussen 9:50 & 10:00 open gaan door langdurige werkzaamheden. Als we deze tijd misten, zouden we moeten wachten tot 12:50 voor de volgende tijdslot. Er was de hele dag regen voorspeld, dus vertrok iedereen met regenkleding. En dat was ook echt nodig. Onderweg 2 stops gemaakt om nog wat foto’s te kunnen maken. De eerste stop was bij de Vallavik rundkøyring i tunnel. Een rotonde in de tunnel die zeer mooi verlicht is. Geen parkeerplaats om te stoppen, maar ik had al een plan bedacht door vlak voor de rotonde de verhoogde trottoir op te rijden om zo toch een foto te kunnen maken.

De volgende stop was bij de Låtefoss. Twee watervallen naast elkaar. Naar was het gewoon door rijden naar het hotel. Onderweg nog over de Røldalsfjellet pas gereden. Voor de bergpas reden we door een tunnel die 360 graden rond ging. Er kwam geen einde aan. Bij de bergpass tunnel aangekomen, waren ook daar werkzaamheden waarbij het verkeer onder begeleiding om beurten door de tunnel reden. Onderweg de tank nog vol gegooid en zsm naar het hotel gereden. Aangekomen alle natte kleding uit gehangen om te drogen en vervolgens een wel verdiende warme douche te nemen. Morgen komen we bijna aan het einde van deze geweldige vakantie. Morgen rijden we helaas weer naar Oslo

Dag 8

Laatste stukje Noorwegen. Laatste rit met de groep. Vandaag terug naar Oslo. Vroeg op pad omdat we nog 182km moeten afleggen en moeten inchecken tussen 10:00 & 12:00. En waar het gisteren veel regenden, was het vandaag stralend weer. Aangekomen in Oslo en ons hebben gemeld, was het weer wachten tot we aan boord konden. Motoren vastgezet en na een douche weer een beetje rond gelopen om gezamenlijk het laatste avondmaal te nuttigen. Het was een geweldige motorvakantie met MTR Motorreizen. Het was een erg gezellige groep. Iedereen had een leuk groepje gevonden waar ze fijn mee reden. Ik was de hele week met dezelfde mensen op pad waarbij we al snel goed op elkaar waren ingespeeld en dezelfde rijstijl en tempo hadden. Een onvergetelijke week waar ik nog vaak op zal terug kijken. Een groep waar weer nieuwe motor vriendschappen gecreëerd zijn. Iedereen bedankt voor de geweldige week.